Plagiaat

Plagiaat

Plagiaat is het knippen en plakken van andermans werk zonder correcte bronvermelding. Bij plagiaat presenteer je andermans ideeën dus alsof jij die geschreven hebt. De afgelopen jaren is plagiaat door media-aandacht over wetenschappelijke wanpraktijken een steeds belangrijker onderwerp geworden. Plagiaat is door verdergaande automatisering steeds makkelijker, gaat steeds sneller en is steeds eenvoudiger te verbloemen. Daarentegen worden opsporingsmethoden ook steeds geavanceerder. Het plegen van plagiaat kan vervelende consequenties hebben, zoals een afgekeurde scriptie of proefschrift of zelfs verbanning van de opleiding. Daarom is het als onderzoeker of afstudeerder belangrijk om precies te weten wat wel en geen plagiaat is.

Vormen van plagiaat

Easterby-Smith et al. (2008:50, in Saunders et al. 2009) definiëren plagiaat als 'het presenteren van het werk en ideeën van andere mensen en deze laten doorgaan als die van jou, zonder het erkennen van de originele bron van het gebruikte ideeën.' Dezelfde auteurs refereren naar de lijst van Park (2003) van vier voorkomende vormen van plagiaat die zijn terug te vinden bij universiteiten:
  1. Het stelen van materiaal uit andere bronnen en het laten doorgaan als dat van jou, bijvoorbeeld:
    • Kopen van een scriptie van een onderzoeksservice, scriptieschrijfdienst of 'ghost writer' (schrijver die schrijft onder andermans naam)
    • Kopiëren van een gehele scriptie zonder het adequaat toekennen van de bron
    • Indienen van het werk van een andere student zonder zijn of haar weten
  2. Indienen van een scriptie geschreven door iemand anders (bijv. een kennis of familielid) en het laten doorgaan als jouw werk
  3. Letterlijk kopiëren van stukken uit andere bronnen waarbij de bronverwijzing in orde is, maar aanhalingstekens worden weggelaten, waardoor de indruk wordt gegeven dat het materiaal geparafraseerd is in plaats van direct geciteerd
  4. Parafraseren van materiaal van een of meerdere bronnen zonder gepaste bronverwijzing

Geraadpleegde bronnen/meer informatie:

  • Easterby-Smith, M., Thorpe, R., Jackson, R., & Lowe, A. (2008). Management Research (3rd edn). London: Sage.
  • Park, C. (2003). In other (people's) words: Plagiarism by university students - literature and lessons. Assessment & Evaluation in Higher Education, Vol. 28, No. 5, pp. 471-88.
  • Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. Edinburgh: Pearson Education/Prentice Hall.
  • Universiteit van Amsterdam (2014). Plagiaat volgens de UvA. Student.uva.nl (zoek op plagiaat)
Reactie plaatsen

Sneller afstuderen met een scriptiecoach?