Zó val je positief op met je cv
12 september 2016 
3 min. leestijd

Zó val je positief op met je cv

Voor veel leuke banen is de concurrentie enorm. Om tóch je droombaan te krijgen, zul je iets moeten doen om op te vallen in het sollicitatieproces. Jouw eerste contact met de organisatie –het sturen van je cv– is daar een logisch moment voor. Maar wat kun je nou wel en niet maken als je wilt opvallen met je cv? In deze blogpost bekijken we manieren waarop je met je curriculum vitae een positieve indruk maakt.

Opvallende opmaak

Kleuren, lettertypes, kaders en andere elementen bieden je volop gelegenheid om een opmerkelijk cv te maken. Je kunt op deze manier de aandacht naar bepaalde onderdelen van je cv trekken of er je hele cv mee decoreren. Je kunt dit helemaal met de hand doen, maar op internet zijn ook allerlei kant-en-klare templates te downloaden. Pruts je liever zo weinig mogelijk met je tekstverwerker, dan kan een cv-generator jou hierbij helpen. Bedrijven zoals CVster.nl en CV.nl bieden een dergelijke oplossing.

Het werken met templates is veiliger, omdat jouw creativiteit op die manier minder snel uit de hand loopt. Je zult hierbij ook naar jouw intuïtie moeten luisteren. Voor een functie bij een reclamebureau kun je natuurlijk prima met kleuren en grafische elementen spelen, maar voor een baan bij een overheidsinstelling kan het al snel te bont worden.

Eigen huisstijl

Een ander middel om je cv te doen opvallen is het gebruik van je eigen huisstijl. Dit wil zeggen dat de lettertypen, kleuren en opmaak van je cv overeenkomen met die van je sollicitatiebrief. Je kunt die huisstijl doortrekken naar je website, als je die hebt, jouw LinkedIn-profiel en zelfs jouw Twitter-account. Vooral in creatieve en leidinggevende functies kan dit zeer professioneel overkomen.

Het bijvoegen van een pasfoto aan je cv wordt door bedrijven over het algemeen als opvallend ervaren. Het geeft je cv letterlijk een gezicht en zorgt ervoor dat men een indruk krijgt van de persoon. Hoewel een origineel design en een mooi opmaak belangrijk zijn, gaat het om de inhoud: informatie over opleiding, werkervaring, vaardigheden en kennis moeten snel te vinden zijn. Houd ook daarbij rekening met de functie en de organisatie waar je solliciteert.

Nieuwe presentatievormen

In het huidige internettijdperk duiken steeds meer nieuwe presentatiemogelijkheden op. Denk dan ook verder dan de standaardafdruk uit je printer of de PDF die je aan jouw e-mail hangt. Een PowerPointpresentatie stelt je in staat om op een levendige manier te laten zien wie je bent en over welke diploma’s en ervaring je beschikt. Of wat dacht je van een cv in de vorm van een mindmap? Door verschillende woorden met elkaar te verbinden laat je zien wat je in huis hebt.

Een andere mogelijkheid is om je cv te presenteren op een poster. Met dit ‘aanplakbiljet’ laat je op een A4-formaat zien wat je in het verleden hebt gedaan en over welke competenties je beschikt. Maar ook een infographic of stripverhaal helpen je om op te vallen tussen de cv’s van andere kandidaten.

Tot slot is een video een originele presentatievorm. Op YouTube staan volop inspirerende voorbeelden van cv’s die in de vorm van een vlog zijn gegoten. Op deze manier laat je zien mee te gaan met de huidige tijd en handig bent met apparatuur en software. Daarnaast kun je jezelf beter verkopen omdat een video jouw lichaamstaal, jouw gevoel voor humor en jouw karakter showt.

Sociale media

Ga jij mee met de huidige trends en technologieën? Bewijs het door in jouw cv te verwijzen naar jouw social media-accounts (LinkedIn en Twitter). Via de links op je cv kan je toekomstig werkgever een beeld krijgen over jouw leven en persoonlijke eigenschappen. Let wel op dat er geen foto’s of andere zaken opstaan die door jouw toekomstige werkgever als negatief kunnen worden beoordeeld: halfnaakt op het strand, een avondje doorzakken of grof taalgebruik.

Opvallen met de inhoud

Een goede recruiter laat zich –althans op een bewust niveau– niet te zeer afleiden door de vorm, maar let ook goed op de inhoud. Jij kunt hier op inspelen door voor iedere sollicitatie een cv op maat te maken. Laat dingen weg die niet relevant of essentieel zijn of leg juist de nadruk op zaken die perfect bij de functie-eisen aansluiten. Een mooi voorbeeld is het cv van Yahoo CEO Marissa Mayer. Zij heeft een zeer indrukwekkende carrière opgebouwd, maar weet die toch goed samen te vatten, met heldere visualisaties, in één A4.

Heb je vrijwilligerswerk gedaan? In de meeste gevallen wordt dat als zeer positief gezien, dus belicht uitgebreid de vaardigheden die je bij die onbetaalde betrekking hebt opgedaan. Een niet verplicht (maar zeer gewaardeerd) onderdeel dat nog veel te weinig kandidaten op hun cv zetten is de profielschets. Daarin zet je in drie tot vier zinnen wie je bent, wat je kunt, wat je zoekt en wat je ambities zijn. De profielschets zorgt voor een vloeiend verloop van de personalia naar je genoten opleidingen en de opgedane werkervaring, die je eronder zet.


Dit artikel is geschreven in samenwerking met Robin Bakker van CVster.nl

Reactie plaatsen

Sneller afstuderen met een scriptiecoach?

scriptiehulp-scriptiecoach-afstuderen