Page content

Populatie

populatieEen populatie is een homogene verzameling van objecten (bijv. een groep mensen) waarop het onderzoek zich richt. Een populatie bestaat dus uit alle leden van een groep waarover je conclusies wilt trekken. Deze complete set van items of objecten heeft tenminste één gemeenschappelijke eigenschap die wordt onderworpen aan (statistische) analyse. Bijvoorbeeld, de populatie van Aborigines (ook wel Aboriginals genoemd) uit Australië deelt een gemeenschappelijke geografische afkomst, taal, literatuur, genetische afkomst, etc. die hen onderscheidt van populaties met een andere afkomst. Omdat het vaak onpraktisch is om een gehele populatie te onderzoeken nemen we een steekproef hieruit.

Subpopulatie

Wanneer een subset van een populatie één of meer aanvullende eigenschappen deelt ten opzichte van de rest van de populatie noemen we, hoe kan het ook anders, een subpopulatie. Bijvoorbeeld, de Palawah, afkomstig van Tasmanië, met hun eigen taal, kan worden gezien als een subpopulatie Aboriginals. Een vaak toegepaste subpopulatie is die van mannen en vrouwen, bijvoorbeeld wanneer lichaamslengte geanalyseerd wordt. Een subset van een populatie die niet één of meer aanvullende eigenschappen deelt ten opzichte van de rest van de populatie noemen we een steekproef.

    Comment Section

    12 reacties op “Populatie


    Door Katinka op 20 april 2018

    Hi!

    Ik doe onderzoek naar aankoopintentie voor de consument in een dorp. De doelgroep van het bedrijf zijn alle consumenten tussen 25 – 65 jaar oud. Dat is dus volgens mij de populatie maar ook de steekproef(?). Ik kom er niet aan uit wat het verschil is behalve dan dat de populatie groter is dan de steekproef. Help?


    Door Luuk Tubbing op 20 april 2018

    Hi Katinka,
    Dat is inderdaad de populatie. De populatie is de totale groep met bepaalde kenmerken (leeftijd, woonplaats, etc.). De steekproef is even groot of kleiner dan de populatie. De steekproef kan dus net zo groot zo als de populatie als je de gehele populatie bevraagd. Helder?


    Door Rianne op 27 februari 2019

    Hi Luuk,
    ik doe een onderzoek naar een managementsysteem en of een bepaalde positieve denkwijze bruikbaar is daar in. Het managementsysteem geldt voor de gehele organisatie, dat wil zeggen pak ‘m beet 10.000 voltijdbanen… dit is dan mijn populatie als ik het goed zeg?
    Hoe kan ik hier een juiste steekproef uit trekken….

    bedankt!


    Door Luuk Tubbing op 28 februari 2019

    Hi Rianne,
    De populatie bestaat uit alle leden van een groep waarover je conclusies wilt trekken. Wat de populatie is hangt dus af van de onderzoeksvraag. Als jouw onderzoeksvraag gericht is op een specifieke organisatie dan is dat jouw populatie. Ik raad je aan om dit artikel te lezen: https://deafstudeerconsultant.nl/afstudeertips/onderzoeksmethoden/steekproef-bepalen/ om te bepalen welke steekproefmethode het beste past bij jouw onderzoek.
    Succes!


    Door Piet op 24 juni 2019

    Hi Luuk, ik doe onderzoek naar de effectiviteit van de marketingcommunicatie van een bepaalde organisatie. De populatie voor dit onderzoek is de doelgroep van de organisatie (mannen tussen de 25 en 55 jaar). Het veldonderzoek wil ik doen aan de hand van een enquete, deze enquete wil ik uitzetten binnen het mailbestand van de organisatie (dit bestand bestaat zowel uit klanten als niet klanten en bestaat uit 6800 man). Denk jij dat dit een goede manier is om de enquete onder de doelgroep te verspreiden en dat ik bij deze populatie dan 364 enquetes af zou moeten nemen (bij een betrouwbaarheidsniveau van 95% en foutmarge van 5%)?


    Door Luuk Tubbing op 25 juni 2019

    Hi Piet,
    De vereiste steekproefomvang bereken je over de gehele populatie. Dus als het gaat om alle mannen tussen de 25 en 55 jaar in heel Nederland, dan is de populatie een stuk hoger dan die 6800. De vereiste steekproefgrootte komt echter nooit boven de 385 uit.
    Groeten,
    Luuk


    Door Piet op 25 juni 2019

    Bedankt voor je vlugge reactie!
    Maar is het gebruik van het mailbestand van 6800 een goed steekproefkader of zou jij de enquete op een andere manier verspreiden om een beeld te krijgen van wat de doelgroep van de vindt?


    Door Luuk Tubbing op 25 juni 2019

    Graag gedaan.
    Dat hangt ervan af of die 6800 representatief zijn voor de populatie. Als je dat niet kunt onderbouwen dan lijkt het mij een goed idee om de enquête ook op een andere manier te verspreiden.


    Door Martje Raaijmakers op 29 augustus 2019

    Martje Raaijmakers
    Hi!

    First of all, super fijn deze site en natuurlijk de afstudeer gids, ik heb een probleempje, want ik doe onderzoek naar Urban Travelers en de invloed van instagram influencer marketing, (de target market is niet leeftijds gebonden, maar vooral gefocused op nieuwe ervaringen en de niet toeristische dingen tijdens reizen) Ik heb een online survey gedaan, en ik had 214 respondents, ik heb er alleen voor gekozen om een hele strenge selectie te doen, dus echt alleen maar mensen die actief zijn op instagram, influencers volgen en travel interessant vinden op hun feed, alleen door die strenge selectie hou ik nu nog maar 75 participants over, kan ik valideren dat ik er voor heb gekozen liever een strengre selectie te gebruiken die 100% in de target market passen ipv alle data?

    Alvast bedankt!

    Groetjes,
    Martje


    Door Luuk Tubbing op 30 augustus 2019

    Hi Martje,
    Goed om te horen dat je dit een fijne site vindt!
    Ik vermoed dat je bedoelt ‘kan ik verantwoorden dat ik ervoor gekozen heb…’? Dit is prima te verantwoorden als deze strengere selectie beter aansluit bij jouw onderzoeksvraag. Daarbij is het van belang dat je jouw onderzoekspopulatie (kenmerken van deze groep) helder definieert en verantwoord en deze zo concreet mogelijk vertaald in selectiecriteria (bijv. heeft instagramaccount, volgt min. X aantal personen die als travel influencer gedefinieerd zijn, woorden X, Y of Z staan in profiel/feed) in goed beschrijft. Kom je hier verder mee? Succes!
    Groetjes,
    Luuk


    Door Indy op 19 maart 2020

    Hoi Luuk, ik heb moeite met het bepalen van mijn populatie van het onderzoek. Het onderzoek betreft een nieuw product op de markt, waar de klanttevredenheid van moet worden gemeten. Dit ga ik doen doormiddel van enquêtes. Hoe bepaal je de populatie als deze groeit? Elke dag komen er namelijk nieuwe mensen bij die het product gebruiken en die dus onderdeel worden van de populatie. Ik ben benieuwd naar je reactie.


    Door Luuk Tubbing op 19 maart 2020

    Hoi Indy,
    Waarschijnlijk is er een bepaalde doelgroep (bijv. voetballende vrouwen van 18-35 jaar) waar het product op gericht is. Als dan niet duidelijk is zul je dit eerst moeten of verhelderen of een hele brede doelgroep nemen (bijv. alle personen in Nederland van 18-65 jaar).
    Kom je hier verder mee? Succes!
    Groeten,
    Luuk

    Plaats een reactie


    *