Page content

Typen enquêtes en manieren om non-respons te beperken

Typen enquêtes en manieren om non-respons te beperken

De enquête (vragenlijst) is een veelgebruikte kwantitatieve onderzoeksmethode. Een enquête bestaat meestal uit meerkeuzevragen en meetschalen. Het grootste voordeel van een enquête ten opzichte van interviews is dat met de gestandaardiseerde meetschaal data gegenereerd wordt waarmee je mee kunt rekenen. Ook kost het vrij weinig tijd en middelen. Een mogelijk nadeel is dat respondenten veelal alleen kunnen kiezen uit gegeven antwoorden en maar weinig eigen inbreng en toelichting kunnen geven. Ook is er geen directe interactie met de respondent, waardoor je niet kunt doorvragen.

Medium voor enquête

Een enquête kan op verschillende wijzen worden afgenomen:

  • Schriftelijk (uitdelen of per post)
  • Telefonisch
  • Face-to-face (thuis, bij organisatie of in openbaar)
  • Online
  • Hybride vorm van bovenstaande

voorbeeld-questionnaire-enquete

Bij de meeste afstudeeronderzoeken wordt gebruik gemaakt van online enquêtes. Hiermee bespaar je tijd, ben je niet afhankelijk van locaties en kun je veel respondenten bereiken. Wel is het een uitdaging om een hoge respons te realiseren (zie volgende kopje). Er zijn verschillende (gratis) webbased tools beschikbaar voor online enquêtes, zoals Thesis Tools, SurveyMonkeySurveyGizmo en Onderzoekdoen.nl. Met deze tools kun je eenvoudig zelf een enquête ontwikkelen en grote groepen respondenten tegelijkertijd per mail uitnodigen.

Hier wordt besproken hoe je enquêtevragen kunt ontwikkelen.

Non-respons beperken

De belangrijkste uitdaging bij een enquête is realiseren van een hoge respons. Met de volgende tactieken kun je de non-respons beperken:

  • Persoonlijke benadering: stuur vooraf een uitnodiging of aankondiging waarin je respondenten op een persoonlijke manier benaderend door ze bij hun naam te noemen en waar van toepassing bij hun voornaam, spreek alvast je waardering uit voor eventuele deelname, stel je kwetsbaar op (bijv. eerlijk zijn als je een fout maakt) en laat enthousiasme zien (maar gebruik geen uitroeptekens of emoticons)
  • Incentive: geef potentiële respondenten goede redenen om mee te doen, zoals ontvangst van een rapportage van de onderzoeksresultaten, toegang tot een bepaald (kennis)netwerk, een financiële vergoeding of het verloten van een aantrekkelijke prijs
  • Anonimiteit: om de bereidheid van deelname van jouw onderzoek te verhogen kun je aangeven (indien van toepassing) dat de gegevens anoniem gehouden worden
  • Verzend op het juiste moment: voor een optimale respons (door bovenaan de email inbox te komen of als pop-up te verschijnen) verzend je online uitnodigingen aan het begin van de werkdag (tussen 6.00 en 9.00 uur) of tenminste tijdens de werkdag
  • Maak jouw onderzoek groot en belangrijk: creëer legitimiteit door bijvoorbeeld het commitment van een belangrijke hoogleraar of directeur te noemen die betrokken is bij het onderzoek (voor extra effect nodigt deze persoon van autoriteit zelf de kandidaten uit of ondertekent/onderschrijft diegene de uitnodiging)
  • Gebruiksvriendelijke enquête: zorg ervoor dat de opmaak aantrekkelijk (gebruik korte URL’s: zie www.urly.nl), helder en overzichtelijk (tussenkopjes, witregels) is en dat de vragen helder, niet beledigend of aanstootgevend en eenvoudig te beantwoorden te zijn
  • Reminder: stuur één of twee reminders bij non-respons, waarin je op vriendelijke toon verzoekt om alsnog deel te nemen, wat de voordelen hiervan zijn en wat de deadline is voor deelname

    Comment Section

    0 reacties op “Typen enquêtes en manieren om non-respons te beperken

    Plaats een reactie


    *