Een marketingplan voor je scriptie

Nee, we hebben het niet over een marketingplan om je scriptie te promoten. Nee, het is zover: de scriptieperiode is aangebroken! Dit betekent dat je gaat beginnen met het afstuderen. Voor opleidingen zoals Commerciële Economie of Marketing betekent dit waarschijnlijk dat je een marketingplan gaat schrijven. Uiteraard hoort hier ook een marktonderzoek bij.

Het begint met een plan van aanpak en vervolgens ga jij beginnen met jouw afstudeeronderzoek. Uiteraard is het verstandig om een strategisch marketingplan voorbeeld te raadplegen. Het voordeel hiervan is dat jij er direct een beeld bij krijgt in hoe je een goed plan opstelt. Dit biedt inspiratie voor het verloop van jouw scriptie.

Scriptiebegeleiders en examinatoren hechten veel waarde aan de opzet en structuur van het plan. Bedenk goed wat je wilt onderzoeken. Doe dit in overeenkomst met de opdrachtgever. Uiteindelijk dient het bedrijf echt iets te hebben aan jouw plan.

Een strategisch marketingplan is geen eendagswerk. Je dient hier tijdig mee te beginnen. Wanneer je dit niet doet, zijn de laatste weken erg stressvol. Dit wil jij natuurlijk niet…toch? Hier worden je ouders en vriend(in) ook niet blij van.

Uit eigen ervaring weten wij dat onderstaande elementen zeker niet mogen ontbreken voor je marketingplan. Daarom enkele tips die jou hopelijk gaan helpen!

Tip voor je plan van aanpak

Eindelijk! Je hebt een opdrachtgever gevonden waar jij je opdracht kan gaan uitvoeren. Uiteraard moeten zij wel beschikken over een probleem waar ze mee geholpen willen worden. Je gaat immers niet voor niets een marktonderzoek uitvoeren.

Om een goed beeld te krijgen is het verstandig om goed door te vragen in oriënterende gesprekken. Jij bent immers nieuw binnen het bedrijf. Je hebt wat geluiden opgevangen, maar je weet nog niet met welke problemen het bedrijf daadwerkelijk te kampen heeft.

Stel dat het bedrijf alleen zegt: “we hebben € 20.000 minder omzet”. In jouw oren klinkt dit wellicht als een groot probleem. Dit bedrag is namelijk niet niks! Wat nou als het bedrijf een winst van € 30 miljoen heeft? Vraag daarom goed door waarom het noodzakelijk is om dit onderzoek uit te voeren? Is het zo dat wanneer er volgend jaar weer € 20.000 minder omzet wordt gemaakt het bedrijf failliet gaat?

Het moraal van deze tip is om goed door te vragen naar het probleem van het bedrijf. Vraag duidelijk waarom dit echt een probleem is voor het bedrijf. Deze reden is namelijk belangrijke informatie voor in het plan van aanpak. Hierdoor wordt de relevantie van het onderzoek onderbouwd. De examinatoren zullen dan sneller overtuigd zijn jouw plan echt een bijdrage kan leveren.

Tip voor de interne analyse

Is het plan van aanpak is goedgekeurd door jouw examinator? Goed om te horen! De richting van jouw onderzoek staat nu op papier. De volgende stap is om te beginnen aan jouw marktonderzoek.

Om het bedrijf te onderzoeken voer je een interne analyse uit. Hiermee breng je de interne omgeving van de organisatie in kaart. Het doel van de interne analyse is om achter de volgende punten te komen:

  • Sterkten, zoals unieke kennis en vaardigheden, een sterk sociaal netwerk, een goede onderhandelingspositie of een goed imago.
  • Zwaktes, zoals beperkte marktkennis, afhankelijkheid van enkele klanten, hoge kosten of een slecht imago.

Onze tip is om interview te houden met enkele leden van de directie, het management of bijvoorbeeld medewerkers met veel klantcontact. Doe dit met de personen die jou waardevolle informatie kunnen geven. Zij hebben zicht op de lopende processen binnen het bedrijf. Door goed door te vragen kom je achter de sterktes en zwaktes. Waar blinkt het bedrijf in uit? Wat zijn de sterktes van het bedrijf? En wat kan beter? Waar zijn concurrenten beter in dan het bedrijf?

Vraag daarnaast goed door naar het onderscheidende vermogen. Wellicht kom je in een later stadium erachter dat het bedrijf inderdaad onderscheidend is, maar dat dit voor buitenwereld niet zichtbaar is. Hierdoor kan het zijn dat een klant niet goed weet waarom zij klant moet worden bij het bedrijf. Wanneer een klant weet waarom ze juist voor dat bedrijf moeten kiezen, kan deze twijfel worden weggenomen.

Bekijk dus goed of het onderscheidende vermogen van het bedrijf ook naar buiten toe wordt gecommuniceerd. 

Laatste tip voor je interne analyse

Zet na afloop van even de belangrijkste uitkomsten op een rijtje. Wat zijn de sterktes en zwaktes zijn van het bedrijf? Zet deze neer op papier! Hiermee voorkom je dat je later bij het uitwerken van de SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats), opnieuw moet gaan zoeken in je scriptie naar de sterktes en zwaktes.

Tip voor de externe analyse

Heb je de interne omgeving goed in kaart gebracht? Dan kan je verder gaan naar de externe analyse. Het doel hiervan is om de volgende elementen in kaart te brengen:

  • Kansen, zoals verplaatsing van productie naar lagelonenlanden, nieuwe technologische ontwikkelingen of groeiende buitenlandse markten.
  • Bedreigingen, zoals nieuwe concurrenten, toetreding van substituten, economische crisis of de introductie van nadelige wetgeving.

Het is van belang om hierachter te komen: middels deze bevindingen kan je eventueel de strategie aanpassen. De uitkomsten van de externe analyse vormen samen met de interne analyse de basis voor de SWOT-analyse.

Een tip is om kritisch naar de uitkomsten te kijken. Stel dat uit jouw marktonderzoek is gebleken dat er vergrijzing plaatsvind. Dit kan door velen als een bedreiging worden gezien. Aan de andere kant kan het wellicht ook een kans zijn. Stel dat een verliesgevend modemerk zich alleen richt op volwassenen. Kan het misschien interessant zijn om zich ook te gaan richten op ouderen?

Hulp nodig?

Mocht je ondersteuning nodig hebben bij het opstellen van je marketingplan? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan. Uiteraard kunnen wij ook advies geven voor jouw plan van aanpak.

Dit blog is geschreven in samenwerking met Iris van marketingscriptie.nl.