Scriptie schrijven? 7 goede gewoonten voor tijdens het afstuderen
20 augustus 2014 

Scriptie schrijven? 7 goede gewoonten voor tijdens het afstuderen

Scriptie aan het schrijven? Motivatie is dan uiteraard essentieel. Motivatie helpt je met beginnen, maar helpt je niet om aan de gang te blijven. De dagelijkse sleur of obstakels brengen onze drijfveren naar de achtergrond en zorgen voor luiheid en passiviteit, waardoor de scriptie op het tweede plan komt. Naast motivatie is er een andere belangrijke verklaring voor het bereiken van doelen: gewoonten. Veel dingen doen we omdat we ze altijd al doen, vaak niet omdat we ooit rationeel hebben besloten dat het verstandig of productief is om te doen. Het is bijna onmogelijk om met een vastgeroeste gewoonte te stoppen. Wel is het haalbaar om je omgeving dusdanig in te richten dat een slechte gewoonte (tijdelijk) wordt voorkomen of een oude gewoonte te vervangen met een nieuwe. Dit duurt, afhankelijk van hoe complex en ingesleten de gewoonte is, pak ‘m beet tussen de 5 en 90 dagen. Vaak wordt 21 dagen als een magische periode genoemd. ’21 day challenges’ zijn uitdagingen die je aangaat waarbij je 21 dagen achter elkaar een nieuwe gewoonte implementeert of een oude gewoonte vervangt. Zo bouw je een ‘trackrecord’ op, waardoor de onwennigheid verdwijnt, je gaat geloven dat je het kan volhouden en het uiteindelijk zelfs een onderdeel is van jouw identiteit.

Zeven goede gewoonten voor tijdens het afstudeertraject (en de rest van je leven):

1. Laser focus op je scriptie

Ondanks onze intelligentie zijn wij mensen niet echt geschikt voor het schrijven van scripties. We zijn namelijk snel afgeleid. Dit is een overblijfsel uit onze oertijd, een periode waarin we constant op onze hoede moesten zijn. Gelukkig zijn er genoeg ‘workarounds’. Zorg ervoor dat er geen (bekende) mensen in je gezichtsveld zitten, laat aan vrienden en familie weten dat je onbereikbaar bent en vermijd harde en onverwachte geluiden. Een koptelefoon met noise cancelling is een handige tool (en een toffe gadget) die het omgevingsgeluid neutraliseert. Ook handig voor in het vliegtuig trouwens.

2. Ga (gedeeltelijk) offline

Voorkom dat je in de verleiding komt om internet voor iets anders dan je scriptie te gebruiken. Er zijn allerlei programma’s (bijv. Freedom – blokkeert internetverbinding volledig) en plug-ins (bijv. StayFocusd – zelf in te stellen) beschikbaar om internet tijdelijk (en gedeeltelijk) te blokkeren. Zet je telefoon op vliegtuigstand of zet tenminste het mobiele internet uit in het geval je een belangrijk telefoontje verwacht.

3. Ruim je werkomgeving op

Een rommelige werkomgeving verlaagt jouw productiviteit omdat je onbewust alles scant wat op je bureau ligt. Mensen die denken productiever te zijn in een rommelige werkomgeving zijn dezelfde mensen die denken effectief te kunnen multitask-en en met een borrel op beter te rijden.

4. Begin met de grootste rotklus

Velen hebben de neiging om aan het begin van de dag eerst de leuke dingen te doen. Als je later op de dag de minder leuke – maar vaak wel belangrijkste – klussen inplant is de kans groot dat je er niet aan toekomt of het gaat uitstellen. Later op de dag heb je namelijk vaak minder energie en wilskracht. Dus begin de dag meteen met die rotklus waar je het meeste tegenaan hikt. Als je dit hebt afgerond geeft dit ook nog een gevoel van voldoening en daardoor een boost voor de rest van de dag.

5. Werk in blokken en doe één ding tegelijk

Bij cognitief complexe taken, zoals het schrijven van een scriptie, kunnen we onze concentratie maar een beperkte tijd vasthouden en werkt multitasking averechts. Het werken in blokken is dan ook het productiefst. Pas de zogenaamde ‘Pomodorotechniek’ toe, waarbij je afwisselend 25 minuten (daarna gaat concentratie omlaag) gefocust werkt aan één klus en 5 minuten pauzeert. Om tijdens de volgende 25 minuten weer optimaal geconcentreerd te zijn kun je in de pauzes het beste even bewegen (rondlopen), water drinken of een licht cognitieve taak doen (een mailtje beantwoorden of legoblokjes sorteren).

6. Fit afstuderen: zorg goed voor je lichaam

Het is een open deur: wanneer je niet fit bent raak je sneller vermoeid, afgeleid en gedemotiveerd. Dus zorg voor gezonde voeding, goede nachtrust (doe eventueel een power nap als je overdag moe wordt of concentratie verliest), voldoende ontspanning en regelmatig beweging. Beperk inname van cafeïne, alcohol en andere stimulerende middelen, want ‘what goes up, must come down’.

7. Stok achter de deur: Accountability

Zorg voor ‘sociaal rekenschap’. Dit wil zeggen dat je publiekelijk, onder vrienden of familie doelen stelt met betrekking tot jouw afstuderen, zodat er sociale druk ontstaat om jou te motiveren. Een effectieve methode om deze sociale druk op dagelijkse basis te blijven voelen is de zogenaamde ‘accountability call’. Telefoonteer elke ochtend voordat je aan de slag gaat met je scriptie met bijvoorbeeld een goede vriend of studiegenoot, waarbij je allebei drie concrete outcomes (bijv. ‘probleemstelling geformuleerd’ of ‘methodehoofdstuk geschreven’) voor deze dag formuleert. Bel ’s avonds om de resultaten (wat wel/niet gehaald?) en leerpunten (zowel positief als negatief) kort te bespreken. Een accountability call hoeft maar 5 tot 10 minuten te duren en kan een enorme boost aan je productiviteit geven. Om het effect te vergroten kun je ook financiële consequenties aan jouw resultaten verbinden, bijvoorbeeld door af te spreken om per niet gehaald resultaat € 5 over te maken aan een goed doel.

Door bovenstaande gewoonten te implementeren verhoog je gegarandeerd op de lange termijn het plezier in het schrijven van je scriptie en verhoog je je productiviteit, waardoor je meer tijd hebt voor dingen die je echt leuk vindt.  Bovendien gaat er niets boven het gevoel dat je iets bereikt hebt en ergens bekwaam in bent. De keus is natuurlijk aan jou hoe ver je hiermee wilt gaan.


Sneller afstuderen?

De afstudeerconsultant biedt scriptiehulp op maat. Meld je hier aan voor een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek.

Klik hier om je aan te melden voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek >>>

Reactie plaatsen

Sneller afstuderen met een scriptiecoach?

scriptiehulp-scriptiecoach-afstuderen
arrow_drop_up arrow_drop_down