arrow_drop_up arrow_drop_down
24 september 2014 

Tijd besparen als een eindbaas

Tijd besparen is niet alleen voor mensen met een efficiëntie fetish. Tijd is het meest waardevolle in het universum. Niet omdat tijd geld is, maar omdat je het maar één keer kunt uitgeven en niet kunt terugverdienen. Of je nou de CEO van een beursgenoteerd bedrijf bent of een student, er komen vele projecten, opdrachten en problemen (bijv. in de vorm van tentamens) op je af. Tijdens het grootste gedeelte van mijn studie wist ik hier niet bepaald optimaal mee om te gaan. Om te voorkomen dat jij dezelfde fouten maakt een kort overzicht van handige technieken en tools waarmee tijd besparen en productief zijn een stuk makkelijker wordt.

7 minuten bewegen

Waarom tijd besteden aan bewegen als we het juist hebben over tijd besparen? Door elke ochtend 7 minuten te bewegen schud je de traagheid van je af waar velen 's ochtends last van hebben, ben je de rest van de dag productiever en slaap je 's avonds beter. Dit effect wordt sterker naarmate je intensiever beweegt. Een korte maar intensieve sessie krachttraining (zoals ‘The Big Five Workout‘) of High Intensity Interval Training (HIIT) doet wonderen.

Denken in outcomes

Bedenk ergens tussen het opstaan en het aan het werk gaan drie dingen die je vandaag wilt bereiken. Welke drie ‘wins' hebben prioriteit en maken jouw dag een succes? Deze hoeven niet per se super epic te zijn. Het gaat erom dat je stapsgewijs dichter bij je lange termijn doelen komt. Je formuleert ze als outcomes (die vandaag realiseerbaar zijn), niet als een proces (want dat kan eeuwig doorgaan). Zo verdrink je niet in een eindeloze to-do-lijsten of vage voornemens.

Noise cancelling

Go silent! Wij homo sapiens zijn geprogrammeerd om alert te zijn op harde geluiden en raken volledig uit onze concentratie bij een onverwacht geluid. Ondanks onze superieure intelligentie zijn wij dus niet helemaal gemaakt voor het schrijven van scripties of het lezen van literatuur. Je doet er dus goed aan om harde en onverwachte geluiden zoveel mogelijk te vermijden of te blokkeren. Van oudsher doen we dit door een stille ruimte, zoals een bibliotheek op te zoeken. Een meer flexibele optie is een koptelefoon met noise cancelling die het omgevingsgeluid neutraliseert. Niet alleen leuk als je van gadgets houdt, maar ook als je meer controle wilt hebben over welke prikkels jij toelaat uit jouw omgeving. Een geweldige ervaring in het vliegtuig trouwens. Vooral bij lange vluchten.

De Pomodorotechniek

Monotasking is het nieuwe multitasking! Uit vele onderzoeken blijkt inmiddels dat het achtereenvolgend, in plaats van tegelijkertijd, uitvoeren van taken stukken effectiever is. Het is nog effectiever als je regelmatig korte pauzes neemt, omdat jouw (maximale) concentratie een zeer beperkte houdbaarheidsdatum heeft. De beroemde Pomodorotechniek is hier een handige hulp bij. Je werkt in blokken van 25 minuten (‘één Pomodoro') die je telkens afwisselt met 5 minuten pauze. Je verdeelt dus de outcomes die jouw dag tot een succes maken in stukjes van 25 minuten. Gebruik een kookwekker of deze handige web-based wekker om de tijd bij te houden. Gebruik niet je mobieltje als wekker, want voor dat je het weet zit je vastgelijmt aan Instagram of Snapchat. Na drie Pomodoros neem je een grotere pauze van 15 minuten.

Snellezen

In slechts 10 minuten kun je leren snellezen (‘speed reading'). Het klinkt contra intuïtief: met snellezen bespaar je niet alleen veel tijd, maar je verhoogt ook jouw tekstbegrip. Door sneller te lezen hebben je hersenen namelijk geen capaciteit meer over om afgeleid te worden en kun je je dus beter op de tekst concentreren. Snellezen doe je door een paar simpele technieken toe te passen en regelmatig te oefenen:

  1. Nulmeting: je leest een stuk tekst (niet te ingewikkeld) en je houdt de tijd bij met een stopwatch. Maak een schatting van het aantal woorden dat je hebt gelezen (een pagina bevat doorgaans zo'n 500 woorden).
  2. Vergelijkende meeting: lees hetzelfde stuk tekst, maar dan dan door de snelleestechniek toe te passen. Pak een potlood of pen die contrasteert met de kleur van het papier (of desnoods je vinger). Deze gebruik je om je ogen te begeleiden bij het lezen. Hierdoor hebben je ogen niet de neiging om telkens heen en weer te gaan over de regel en voorkom je dat je onbewust meerdere keren hetzelfde leest. Lees met een vloeiende beweging. Dit zal even wennen zijn, maar als je doorzet zul je al snel zien dat je leessnelheid verdubbeld en tegelijkertijd je tekstbegrip toeneemt.
  3. Optimale leessnelheid vaststellen: door te experimenteren bepaald je jouw optimale leessnelheid. Dit is de snelheid waarbij je snel genoeg leest om niet te worden afgeleid en langzaam genoeg om de tekst te begrijpen (dit is vaak sneller dan je denkt!).
  4. Optimale leessnelheid verhogen: door te blijven oefenen kun je jouw leessnelheid zelfs verdrievoudigden.

Door alleen al deze technieken toe te passen gaat het lezen van literatuur stukken sneller en makkelijker.  Er zijn allerlei betaalbare snelleescursussen (bijv. bij Snellezen Academie) beschikbaar die maximaal enkele uren in beslag nemen.

Informatiedieet

Voorkom dat je in de verleiding komt om de tv aan te zetten, het internet voor iets anders dan je studie of werk te gebruiken en op elk geluidje/lampje/trilling van je mobieltje te reageren alsof je de hond van Pavlov bent. Face it: omgeving wint het uiteindelijk van wilskracht. Wees daarom slim: ken jezelf en manipuleer je omgeving. Tv het raam uit en internet op slot? Dat eerste is misschien een beetje rigoureus. Voor dat laatste zijn een aantal perfect functionerende apps. Het programma Freedom blokkeert de internetverbinding van je laptop of pc volledig voor een zelf in te stellen periode (geen ‘workarounds' mogelijk!). Met de Google Chrome extensie StayFocusd kun je zelf instellen welke websites je blokkeert of toestaat en voor hoe lang. Ook kun je vaste tijden instellen voor bepaalde dagen. At last but no least: wees geen slaaf van je mobieltje en zet deze op vliegtuigstand of zet tenminste de internetverbinding uit (bijv. in het geval je een belangrijk telefoontje verwacht). Als je dit allemaal gaat toepassen vliegt je productiviteit omhoog! Om te voorkomen dat jouw sociale leven hieronder lijdt dien je goed te plannen. Zet ook afspraken met jezelf in je agenda. Schep duidelijke verwachtingen over je beperkte bereikbaarheid en beschikbaarheid.

Heb jij deze tips wel eens toegepast? Dan hoor ik graag jouw bevindingen? Of misschien heb jij een gouden tip om tijd te besparen? Ik lees het graag in de reacties!


Sneller afstuderen?

De afstudeerconsultant biedt scriptiehulp op maat. Meld je hier aan voor een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek.

Klik hier om je aan te melden voor een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek >>>

Wendy
Door

Wendy

op 11 October 2020

Goed artikel! Gewoon die smartphone regelmatig helemaal uitzetten en je hebt al een hoop tijd bespaard. Groetjes Wendy

Reactie plaatsen

Sneller afstuderen met een scriptiecoach?

scriptiehulp-scriptiecoach-afstuderen