arrow_drop_up arrow_drop_down
13 november 2014 

Strategieën om toegang te krijgen tot gegevens

Toegang krijgen tot de gegevens die je nodig hebt voor jouw onderzoek is niet altijd makkelijk als student. In het gunstigste geval zijn de gegevens direct beschikbaar, bijvoorbeeld in de archieven of in de hoofden van het personeel van de organisatie waar je stage loopt. Met name als je op eigen initiatief een onderzoek ontwerpt zul je goed moeten nadenken hoe je de benodigde gegevens kunt verkrijgen en of dit überhaupt haalbaar is. Vaak zijn deze gegevens in het bezit van bepaalde personen, groepen of organisaties. Je zult dus toegang moeten krijgen tot mensen, archieven of datasets aldaar. De volgende strategieën helpen je hierbij.

Begrijp en ken de organisatie voordat je contact maakt

Aantoonbare kennis van zaken maakt dat de ‘gatekeeper’ van de organisatie jou als een gefloofwaardig persoon ziet en erop vertrouwt dat je goed hebt nagedacht waarom je toegang zou moeten krijgen tot de organisatie.

Geef jezelf voldoende tijd

Het kan weken of zelfs maanden duren om toegang te krijgen tot gegevens, zeker wanneer je langs meerdere personen of afdelingen van een organisatie moet of zelfs van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Houd hier dus rekening mee in de planning van je onderzoek.

Vind zo snel mogelijk de juiste contactpersoon

Om het proces te versnellen probeer je zo snel mogelijk bij de juiste persoon in de organisatie uit te komen, door bijvoorbeeld eerst te bellen, geen genoegen te nemen met vage antwoorden en goed door te vragen.

Benut en vergroot je netwerk

Als je bestaande contacten benut is de kans een stuk groter dat je toegang krijgt tot gegevens. Vraag dus vooral rond in je eigen netwerk van vrienden, familie, collega’s en studiegenoten. Ik heb zelf bijvoorbeeld voor mijn masterscriptie mensen geïnterviewd van het bedrijf van mijn oom. Wanneer het nodig is om je netwerk te vergroten, besteed dan vooral aandacht aan de andere strategieën in dit artikel.

Verschaf een duidelijke beschrijving van het doel en de vereiste toegang tot gegevens

Wanneer je helder bent in je intenties zal een eventuele gatekeeper goed met je mee kunnen denken, eerder weten waar de gegevens te vinden zijn en eventuele participanten weten wat van ze verwacht wordt. Door duidelijk te zijn neem je namelijk onzekerheid en speculaties weg en kan er sneller gehandeld worden.

Neem zorgen of onzekerheden voor de organisatie weg

Er zijn drie categorieën van zorgen of onzekerheden bij het verkrijgen van toegang tot gegevens die elk een eigen aanpak vereisen: (1) neem zorgen weg over de hoeveelheid tijd en middelen die nodig zijn om toegang te geven door deze simpelweg tot een minimum te beperken, (2) neem zorgen over de gevoeligheid van het onderwerp weg door dit tactisch te verwoorden en (3) neem zorgen over vertrouwelijkheid en anonimiteit van de data weg door dit te benadrukken en strikt te waarborgen.

Benadruk mogelijke voordelen voor de organisatie

Los van een algemene interesse in het onderwerp zul je moeten benadrukken wat de waarde van jouw onderzoek is voor de organisatie waar je jouw gegevens wilt verzamelen. De waarde kan bijvoorbeeld zitten in de toepasbaarheid van jouw bevindingen in de organisatie. De minimale tegenprestatie die je kunt leveren is een rapportage of presentatie van jouw scriptie aan de organisatie.

Gebruik gepaste taal

Wat gepaste taal is hangt grotendeels af van het type mensen waar je mee te maken hebt. Laat mails of uitnodigingen eventueel door iemand controleren, bij voorkeur met hetzelfde taalgebruik als jouw doelgroep. Voorkom ten allen tijden neerbuigend, dwingend of saai taalgebruik.

Vergemakkelijk antwoorden

Je vergroot de kans op een (snel) antwoord door meerdere opties te geven om te antwoorden: email, telefoon, mobiel, etc. Geef in het geval van uitnodigingen voor enquêtes duidelijke instructies en een directe link naar de (online) enquête.

 

Deze blogpost is geïnspireerd op mijn eigen ervaringen als student, onderzoeker en scriptiebegeleider alsmede op H6.3 ‘Strategies to gain access’ uit Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. Edinburgh: Pearson Education/Prentice Hall.


Sneller afstuderen?

De afstudeerconsultant biedt scriptiehulp op maat. Meld je hier aan voor een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek.

Klik hier om je aan te melden voor een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek >>>

Reactie plaatsen

Sneller afstuderen met een scriptiecoach?

scriptiehulp-scriptiecoach-afstuderen