arrow_drop_up arrow_drop_down
29 april 2015 

3 manieren om scriptiestress te verminderen

Het schrijven van je scriptie is waarschijnlijk de meest stressvolle periode van je studie. Omdat je een scriptie voornamelijk alleen schrijft, ben je bij ‘scriptiestress‘, oftewel alle aan scriptie gerelateerde stress, vooral op jezelf aangewezen (tenzij je een scriptiecoach hebt). Stress is niet perse iets slechts. Het waarschuwt ons voor gevaar. Bovendien gaan we ons vervelen als we te weinig stress hebben. De meeste mensen, zeker afstudeerders, ervaren echter eerder teveel dan te weinig stress. Daarom 3 manieren om zelf jouw scriptiestress te verminderen.

1. Prioriteiten stellen: het verschil tussen urgent en belangrijk

In het figuur hieronder zien we vier kwadranten. Dit is Eisenhower’s Decision Matrix, populair gemaakt door het boek First Things First van managementguru Stephen Covey. Het bovenste deel van het kwadrant zijn belangrijke taken, het onderste deel onbelangrijke taken. Links is urgent en rechts is niet urgent. Urgente belangrijke taken (linksboven) zijn bijvoorbeeld een huilende baby, een keukenbrand of een scriptie inleveren op de dag van de deadline. Ervan uitgaande dat je als mens op aarde bent “to live, to love, to learn, and to leave a legacy” doe je deze taken meteen. Niet-urgente belangrijke taken (rechtsboven) zijn bijvoorbeeld sporten, gezond eten en een scriptie-onderwerp bedenken. Deze plan je om zo snel mogelijk te doen. Urgente niet-belangrijke taken (linksonder) belemmeren je om je doelen te halen. Het zijn onnodige afleidingen en onderbrekingen. Hier is het een kwestie van nee zeggen tegen jezelf en anderen of om te delegeren. Niet-urgente niet-belangrijke taken (rechtsonder) zijn pure afleiding of dingen die voor andere mensen belangrijk zijn, maar niet voor jou. Bij voorkeur dump je deze taken (bij voorkeur vriendelijke, indien nodig dwingend) of stel je deze zo ver mogelijk uit (van uitstel komt afstel).

scriptiestress-time-managementDe hamvraag is: in welk kwadrant spendeer jij de meeste tijd? In een ideale situatie doe je vooral taken die niet urgent, maar wel belangrijk zijn. Deze leveren de de meeste energie en de minste stress op. Het zijn niet altijd leuke taken, maar het geeft wel een goed gevoel om ze gedaan hebben. Zoveel mogelijk tijd besteden in kwadrant urgent-belangrijk betekent ten eerste dat je onbelangrijke taken dient te voorkomen. Dit kun je doen door goede productieve gewoonten te ontwikkelen. Ook urgente taken (welke de meeste stress opleveren) zijn te voorkomen door goed te plannen, het onderwerp van het volgende punt.

2. Maak een planning en creëer rust

Als je iemand bent die planningen maar vooral een beperking vindt, dan heb je nog niet geleerd welke krachten deze kunnen geven. We leven in een wereld van constante afleiding. Social media, smart phones en de mensen om eens heen schreeuwen om jouw aandacht. Om de dingen in te passen die jij belangrijk vindt, is een planning een belangrijke tool. Een planning is belangrijk omdat het jou in staat stelt om:

  • Voldoende tijd in je agenda te reserveren voor noodzakelijke taken
  • Afhankelijkheden in kaart te brengen en slim in te plannen
  • Onproductieve onderbrekingen te verwijderen door naar de planning te verwijzen
  • Meetings beperken tot een afgesproken eindtijd in plaats van door te gaan tot mensen zelf pas zin hebben om weg te gaan

Klik hier om meer te leren over plannen >>>

3. Vergeet het resultaat, focus op het proces

Constant perfectionisme of obsessie met een specifiek resultaat zorgt voor stress en is zonde van je tijd. Om vooruit te komen is focus op het proces (lees: actie ondernemen en hiervan genieten) belangrijker dan focus op een perfect resultaat. Meer dan het maken van fouten zorgt juist passiviteit of het piekeren over resultaat voor stress. Bovendien wordt resultaat bereikt door fouten te maken en hiervan te leren. Hoe meer actie je onderneemt, hoe sneller je leert.

Welke van de twee mindsets pas jij toe? Vertel jij dit tegen jezelf?

  • Wat als ik faal?
  • Wat als ik mezelf voor gek zet?
  • Wat zullen mensen over mij denken als ik niet succesvol ben?

Of dit?

  • Hoe spannend, een nieuwe uitdaging!
  • Ik ga ervan genieten om volledig hierin op te gaan!
  • Ik hou ervan om nieuwe dingen te proberen en nieuwe dingen te leren!

Er is één enorm groot verschil tussen deze twee mindsets: de eerste gaat over het resultaat en de tweede over het proces.

Hopelijk geven deze tips jou nieuwe inzichten om stress te verminderen. Heb je vragen of suggesties? Laat deze achter in de comments! Succes!


Ook een scriptiecoach die jou helpt met stress management?

Reactie plaatsen

Sneller afstuderen met een scriptiecoach?

scriptiehulp-scriptiecoach-afstuderen